Keine Story von Weinviertel Tourismus GmbH mehr verpassen.

Weinviertel Tourismus GmbH

Grenzeloos fietsplezier

Poysdorf (ots)

Tijdens een fietstocht langs de Iron Curtain Trail fiets je van Gmünd in Oostenrijk naar Bratislava in Slowakije. Je geniet van een gevarieerd landschap op de grens tussen Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije, een gebied met een boeiende geschiedenis.

Meer dan vier decennia lang was het IJzeren Gordijn de scheidingslijn tussen Oost-Europa en West-Europa. Hier loopt de langeafstandsfietsroute Iron Curtain Trail, ook bekend als EuroVelo 13. Bijzonder mooi is het 400 km lange stuk dat in Gmünd (Oostenrijk) begint en door het schilderachtige Weinviertel naar Bratislava (Slowakije) leidt. Er zijn weinig andere Europese fietsroutes met zoveel ongerept natuurschoon die historisch zo interessant zijn.

Ideaal voor twee of drie rustige dagetappes is het deel in het grensgebied Weinviertel/Slowakije. In Hohenau an der March beginnen de March-Thaya-Auen, een van de interessantste wetlands van Centraal-Europa. Een rit naar de Thaya-March-riviermonding is de moeite waard. Ook een bezoek aan vogel.schau.plätze in Hohenau-Ringelsdorf is een aanrader.

Een leuke plek om even halt te houden is de ooievaarsstad Marchegg, waar in het kasteel van Marchegg de Niederösterreichische Landesausstellung 2022 plaatsvindt. Via de nieuwe fietsersbrug VysoMarch kom je van Marchegg direct in Slowakije. Wil je nog wat langer aan de Oostenrijkse kant blijven? Dan kan je kort daarna Schloss Hof bewonderen, een indrukwekkend paleis van de Habsburgse monarchie. Van Schloss Hof leidt de fietsroute via de Fahrradbrücke der Freiheit naar Slowakije.

Langs de March fiets je naar Devín, waar in natuurgebied Devínska Kobyla (Thebener Kogel) de Sandberg te zien is. Dit is een overblijfsel van een zeerif van de tertiaire zee en de Kleine Karpaten. Een andere bezienswaardigheid is de burcht van Devín op het rotsmassief aan de samenvloeiing van de March, hier Morava genoemd, en de Donau. De laatste rechte lijn naar Bratislava leidt over een brug naar de andere kant van de Donau.

Langs de Iron Curtain Trail vind je talrijke logies die zich op fietsers toegelegd hebben.

www.ev13.sk

Contact:

Weinviertel Tourismus GmbH
Mag. Dr. Yvette Polasek
Wiener Straße 1, 2170 Poysdorf
T +43 (0) 2552 3515 - 19
y.polasek@weinviertel.at
www.weinviertel.at ;

Original-Content von: Weinviertel Tourismus GmbH, übermittelt durch news aktuell