All Stories

INTERSPORT Rent: Nederlanders in de top bij skiverhuur

• Photo Info

Wels/Oostenrijk (ots)

Voor meer dan 80% van de Oostenrijkers is skiën een waardevol cultuurgoed, dat ook voor de volgende generaties behouden moet blijven, luidt een van de centrale uitspraken van het INTERSPORT-skirapport[1]. Dat is goed zo, want Oostenrijk is nog steeds de populairste wintervakantiebestemming van de Nederlanders. Eén op de vijf klanten bij INTERSPORT Rent vindt het fijn om licht bepakt te reizen en huurt de skiuitrusting ter plaatse. Steeds meer mensen kiezen ervoor om ook de skikleding te huren.

Het winterseizoen is hier en daar al geopend, in veel skigebieden van Oostenrijk begint dat een dezer dagen. Prefect geprepareerde pistes, leuke avonden in alpine hutten en beweging in de frisse lucht - dat is wintersport, en dat zit in Oostenrijk diep geworteld. 81% ziet skiën als Oostenrijks cultuurgoed. ”Ook met uitdagingen zoals de klimaatverandering moeten de volgende generaties de kans krijgen om te leren skiën en plezier te beleven aan beweging in de natuur”, is de overtuiging van Thorsten Schmitz, directeur van INTERSPORT Austria.

Maar een individuele skiuitrusting kost geld. De vraag naar skiuitrustingen om te huren blijft daarom stijgen. Eén op de vier klanten bij INTERSPORT Rent komt uit Nederland, waarmee ze na de Duitsers op de tweede plek staan. Volgens de actuele trendenquête van de Spalder Media Group geeft 64% van de ondervraagden aan dit jaar skivakantie in Oostenrijk te boeken en de wintersportuitrusting rechtstreeks in de winkel op de vakantiebestemming te kopen of huren. De voordelen van INTERSPORT Rent zijn vanzelfsprekend: kinderen tot 10 jaar huren hun wintersportuitrusting gratis als de ouders ook gebruikmaken van het verhuurassortiment. Jeugd tot 14 jaar betaalt enkel de helft. De aangepaste uitrusting kan al een dag van tevoren worden opgehaald, zodat men de hele dag op de pistes door kan brengen en niet hoeft te wachten. ”We zien hier een heel praktisch en duurzaam model. Aankomst met de trein zonder veel bagage en optimaal gebruik van de skiuitrusting vormen zonder twijfel de juiste stap naar de toekomst”, aldus Thorsten Schmitz. Sinds twee seizoenen wordt nu al op het online reserveringsplatform www.intersportrent.at ook skikleding voor dames, heren en kinderen aangeboden. De huurkleding is de hoogwaardige productlijn van Schöffel, die ook wordt gebruikt door skischolen, verenigingen en clubs. Na elke inlevering wordt de complete skikleding zorgvuldig gereinigd en geïmpregneerd. ”De vraag naar skikleding om te huren kent een steile opwaartse trend. Ik ben ervan overtuigd dat het binnen tien jaar heel normaal zal zijn om naast ski's, schoenen en stokken ook de skijas en -broek te huren”, concludeert Schmitz.

[1] IMAS International, online panel, n=1.350. Er werden representatieve quotes ingesteld op basis van leeftijd, geslacht (gekruist) en regio voor de Oostenrijkse bevolking van 16 tot 69 jaar. Mei 2023.

Contact:

Mag. Daniela Strasser