01.10.2020 – 13:58

PRESS RELEASE (EN/DE): Biology is an important science discipline to better understand the world we live in

Bildmaterial frei für Pressezwecke: www.nova-institute.eu/press/?id=219

Biology is an important science discipline to better understand the world we live inBy publishing a catchy and informative music video, the MeMBrane project aims to improve the public perception of biology as a scientific discipline and wants to motivate students to choose biology as their course of studies.The overall aim of the MeMBrane project is to improve the tolerance of microbes to the stresses encountered during industrial bioprocesses by modifying the cell membranes. Working with yeast and Propionibacterium, the project uses synthetic biology to progress and exploit our understanding of the toxicity challenges to improve efficiency and product yield of engineered cell-based factories. Membrane composition will be modelled in silico and tested in in vitro systems. Strains successfully validated at lab scale will be tested at pilot scale by our industrial partners, Lallemand and Pakmaya

Biologie ist eine wichtige Wissenschaftsdisziplin, die hilft, die Welt in der wir leben besser zu verstehenMit der Veröffentlichung eines eingängigen und informativen Musikvideos will das MeMBrane-Projekt die öffentliche Wahrnehmung der Biologie als wissenschaftliche Disziplin verbessern und Schüler motivieren, Biologie als Studienfach zu wählen.Die Toleranz von Kleinstlebewesen gegenüber Belastungen zu verbessern, die bei industriellen Bioprozessen auftreten, ist das Ziel des MeMBrane-Projekts. Dafür werden die Zellmembranen der Mikroben modifiziert. Bei der Arbeit mit Hefe und Propionibacterium nutzen die Forscher die synthetische Biologie, um unser Verständnis der Toxizitätsprobleme voranzutreiben und so die Effizienz und die Produktausbeute von technisierten zellbasierten Fabriken zu verbessern. Die Zusammensetzung der Membranen wird dafür in silico modelliert und in In-vitro-Systemen getestet. Stämme, die erfolgreich im Labormaßstab validiert wurden, werden von den Industriepartnern im Projekt, Lallemand und Pakmaya, im Pilotmaßstab getestet.

Download visuals free for press purposes at / Bildmaterial frei für Pressezwecke: www.nova-institute.eu/press/?id=219

Find all nova press releases, visuals and more free-for-press purposes at / Alle nova-Pressemitteilungen, Bildmaterial und mehr finden Sie kostenlos für Pressezwecke unter: www.nova-institute.eu/press/

Find all nova press releases, visuals and more free-for-press purposes at www.nova-institute.eu/press/

Internet: www.nova-institute.eu- all services and studies at www.bio-based.eu

nova-Institute is a private and independent research institute, founded in 1994; nova offers research and consultancy with a focus on the transition of the chemical and material industry to renewable carbon: How to substitute fossil carbon with biomass, direct CO2 utilisation and recycling. We offer our unique understanding to support the transition of your business into a climate neutral future. nova-Institute has 35 employees and an annual turnover of more than 3 million EUR.

Subscribe to our news on your key issues at www.bio-based.eu/email/

document: 20-10-01 PM_MeMBrane.docx

document: 20-10-01_PR MeMBrane.docx